Gdzie byśmy się nie wybierali – zawsze należy sprawdzić sposób w jaki będziemy się w danym miejscu poruszać i ile nas to wyniesie. Ważny jest zarówno transport po miejscu docelowym (bez względu na to, czy jest to europejska metropolia, czy mała górska mieścina), ale również sam dojazd na miejsce (np. z dworca czy lotniska). W wypadku naszego wyjazdu należało mieć na uwadze to jak dostaniemy się do miasta z oddalonego o ponad 80 km lotniska, a także sam transport w Paryżu.

Trasa BVA – PARYŻ

Lotnisko Beauvais (BVA) jest oddalone o 86 km od przystanku Porte Maillot w Paryżu. To tam właśnie zatrzymują się wszystkie autobusy przywożące pasażerów z lotniska do miasta. Stąd również odjeżdżają potem autobusy wyładowane pasażerami wioząc ich na lotnisko.

Bilet kosztuje 17 euro, chyba że zapobiegawczo kupimy go wcześniej, przez internet. Możemy wtedy trochę oszczędzić, bo w sieci kosztują 15,90 euro. Na miejscu można płacić zarówno gotówką, jak i kartą. Obok kas są również samoobsługowe automaty, w których można płacić kartą.

Trzeba mieć na uwadze, że autobus jedzie ponad godzinę (wg strony przewoźnika jest to dokładnie 1:15, ale biorąc pod uwagę miejskie korki – może być różnie). Dodatkowym utrudnieniem są kolejki. Co prawda lotnisko obsługuje tylko dwie linie lotnicze (WizzAir i RyanAir), jednak w jednym momencie może być tam dość tłoczno. Warto więc wziąć pod uwagę to, że niekoniecznie możemy zdążyć wsiąść do pierwszego autobusu odjeżdżającego po naszym przylocie. Jadąc w drugą stronę, natomiast, dobrze jest stawić się na dworcu autobusowym z około 3 – 3:30 godzinnym wyprzedzeniem biorąc poprawkę na wszystkie kolejki, korki i dojazdy.

Same autobusy są czyste i zadbane – wciąż jestem pod wrażeniem graficznej identyfikacji zastosowanej na lotnisku i u przewoźnika 😉

 

Pobierz za darmo ebooka Paryż - subiektywny przewodnik!

 

Jak inaczej dojechać do Paryża?

Z tego lotniska – autobus jest najtańszym sposobem. Można również dojechać do miejscowości Beauvais i tam poczekać na pociąg, jednak czas przejazdu i cena wcale nie wychodzą korzystnie.

Najdroższą opcją będzie taksówka.

 

Transport w Paryżu, czyli metro, autobusy i pociągi

W Paryżu jest 14 linii metra. Ta z numerem 14 jest najnowsza (i najkrótsza), ma specjalne pociągi, które jeżdżą na takich gumowych kołach. Dodatkowo – nie ma tam kierowcy! Pociąg sterowany jest automatycznie!

Jeśli gdzieś nie da się dojechać metrem (na pewno się da! trzeba tylko więcej przesiadek…), to warto rozejrzeć się za pociągami. Zgrabnie dopełniają one miejską komunikację tworząc (wraz z metrem) świetną sieć komunikacji szynowej. Pociągami dojedziemy nie tylko do najważniejszych atrakcji samego Paryża, ale również do Wersalu, czy Disneylandu. Podróż jest bardzo komfortowa – każdy pociąg ma 2 poziomy, jest klimatyzacja i dużo miejsca na nogi. Dodatkowo pociągi się nie spóźniają! 😉

Jeśli chodzi o autobusy – dzięki fantastycznej komunikacji szynowej praktycznie nie mieliśmy potrzeby korzystać z autobusów. Metro i pociągi mają jednak jedno ograniczenie – działają w ciągu dnia (a dzień zaczyna się w Paryżu ok. 5:30). Gdy chcemy więc przemieszczać się w godzinach wczesnoporannych musimy wsiąść do autobusu linii nocnej. Ich trasy są tak zaplanowane, by każda linia była skomunikowana z jakimś dworcem, gdzie będzie można dogodnie się przesiąść.

Autobus nocny był dla nas konieczny w dniu powrotu, kiedy to musieliśmy o godzinie 5:00 przejechać praktycznie cały Paryż (z hotelu, na południu Paryża, do Porte Maillot, na północy). Linie nocne zatrzymują się na żądanie. Niestety, nasz się trochę spóźnił…

DSC01705

Pociąg metra przejeżdżający po naziemnej części swojej trasy

DSC01158

Metro – wejście na stację

Arts Et Metiers czyli transport w Paryżu pełną gębą ;)

Arts Et Metiers czyli transport w Paryżu pełną gębą 😉

Ile kosztuje transport w Paryżu?

Jeśli chcemy kupić bilet jednorazowy (na dowolny środek transportu) to kosztuje to nas 1,7 euro. Można kupować od razu pakiety po 10 czy 20 biletów i realizować je sukcesywnie.

Liczne strony i informatory oferują specjalną kartę turystyczną: Paris Visite Pass.

Jest możliwość wybrania odpowiedniej konfiguracji:

  1. czasu ważności – dostępne opcje to 1, 2, 3 i 5 dni.
  2. ulgi – dorośli lub dzieci (1-14 lat)
  3. strefy (1-3 oraz 1-5)

Pięciodniowa karta na wszystkie strefy dla dorosłego kosztuje około 67 euro. Więcej cen można sprawdzić tutaj: http://booking.parisinfo.com/z6200e2x26827m466g2603_uk-tour-ticket-paris-visite-pass-pass-transport.aspx Jako bonus – Paris Visite Pass upoważnia do zniżek w niektórych obiektach.

Najbardziej opłacalną opcją jest karta Navigo. Możemy ją kupić za 5 euro i doładować odpowienim pakietem. Opłata za tydzień dla dorosłego na wszystkie strefy to 35,40 euro. Razem płacimy 40,40 euro – czyli o ponad 20 euro taniej niż Paris Visite Pass. Trzeba pamiętać by zabrać ze sobą zdjęcie o wymiarach 2,5 x 3 cm. Może być wydrukowane na komputerze, można je również wyrobić w fotobudce dostępnej na niemalże każdej stacji. Koszt fotobudki to około 5 euro.

Warto jednak mieć na uwadze to, że Navigo ważna jest od poniedziałku do niedzieli. Ładując ją w środę będziemy upoważnieni do przejazdów tylko do końca danego tygodnia, a nie przez kolejnych 7 dni. Największą pomocą w sprawie karty Navigo był dla mnie ten wpis http://parisbytrain.com/paris-train-metro-week-pass-navigo-decouverte/ .

Strefy 1-3 to centrum Paryża wraz z dalszymi dzielnicami. Mając bilet na strefę 5 dojedziemy do Wersalu bądź Disneylandu bez dodatkowych kosztów! W innym wypadku – jednorazowy przejazd do Disneylandu może nas kosztować nawet 15 euro.

Batobus – czyli przepływamy Paryż

Transport w Paryżu to nie tylko pojazdy szynowe, czy kołowe. To również promy, które pływają po Sekwanie przewożąc radosnych turystów. Kupujemy 1 bilet i przez dzień mamy możliwość wsiadania i wysiadania na kolejnych przystankach rozmieszczonych przy najważniejszych atrakcjach turystycznych. Taki szybki skok w bok, trochę zwiedzania i jesteśmy z powrotem w Batobusie!

DSC01230

Radośni pasażerowie Batobusa

Czy transport w Paryżu ma jakieś wady?

Tak. Największą jest chyba stan metra. Poza innowacyjną linią nr 14 oraz kilkoma nowymi pociągami w linii 1, większość pociągów jest stara i zniszczona, a stacje metra wzywają o pomstę do nieba. Zniszczone, zagrzybiałe sufity, odpadające kable… Całość wygląda bardzo mrocznie i nieprzyjaźnie.

Przy tym wszystkim łatwo było docenić piękno jednej ze stacji, która wyglądała naprawdę fajnie i przyjemnie.

Informacje praktyczne

Ceny biletów

  • Jednorazowy – 1,7 EUR
  • Tygodniowa karta Navigo na wszystkie strefy – 35,40 EUR + 5 EUR za wyrobienie

Mapki

Mapki metra i całej siatki komunikacyjnej dostępne są w każdym punkcie informacyjnym. Własny egzemplarz dostaniemy również przy zakupie karty Navigo.

Trasa lotnisko BVA – PARYŻ

  • Autobusy odjeżdżają co 15 minut.
  • Dworzec autobusowy w Paryżu mieści się w Porte Maillot.
  • Koszt biletu: 15,90 EUR (sieć) / 17 EUR (na miejscu).
  • Bilet kupimy w sieci, w kasie i automacie na dworcu, zapłacimy kartą i gotówką.
  • Czas trwania przejazdu: około 1:15 h
  • Jadąc na lotnisko, najlepiej być na miejscu 3 godziny przed odlotem.
Pobierz za darmo ebooka Paryż - subiektywny przewodnik!

Cieplik

Cieplik

Kiedy może – wyjeżdża i zwiedza, ale to nie jest jej jedyna pasja. Od kilku lat jeździ motocyklem o imieniu Henryk. Najczęściej podróżuje sama lub z misiem Hektorem. Swego czasu grała też na gitarze Helenie, by w Hameryce przerzucić się na ukulele nazwanym Horacy.